בשנותיי הראשונות בעודי ילד, נזכר אני בהתרגשות וההתלהבות שאחזה בי בכל שנה סביב בחירה והכנת תחפושת לפורים. כבוגר בפעם הראשונה ששמעתי את מגילת אסתר נפתח לי שדה הבנה חדש שיש רגש, חכמה ומוסר השכל אחרי סיפור מגילת אסתר – ממלכה בה פועלים דמויות חזקות לצד חלשות, טובות לצד רעות, ארמון ומלך לצד מלכה טובת לב וחכמה, גיבור ראשי שהציל רבים, לצד דמות צרה ואויב רשע.
חכמת הקבלה רואה בסיפור המגילה משמעות פנימית שהיא הרבה מעבר להיסטוריה ושונה ממה שמקובל לחשוב.
היא הופכת עבורנו למדריך הפעלה מפורט ומדויק. מדריך זה משמש עבורנו בעזרת דמויות וסמלים בעלי משמעות פנימית עמוקה, את התהליך המרתק של המעבר ממציאות שבה העולם הרוחני נסתר מאיתנו, לחיים שבהם העולם העליון נגלה לעינינו.
הדמויות במגילה מהווים מערכת כוחות ומאבקים פנימיים
כך הופך המלך בסיפור המגילה לפי הקבלה לכוח העליון המנהל את כל הממלכה.
המלכה אסתר מבטאת את המדרגה הרוחנית החדשה, את הקשר הרוחני החדש אליו אנו יכולים להגיע. הצורך לגלות משמעות עמוקה יותר לחיים, צורך נסתר דוחף אותנו לא להסתפק במרדף האגואיסטי המטורף והדורסני של החיים בעידן המודרני. "נקודת האסתר" היא זו שגורמת לנו לחפש את הדרך לשינוי. היא מתבטאת את הרצון לשלום, שלווה ועתיד טוב ללא אלימות ומלחמה. לעורר אותנו להתחיל ולחפש דרך אחרת.
מרדכי והמן הופכים להיות המאבק הפנימי שלנו באגו.
מרדכי, מסמל את הכוח הרוחני החבוי בתוכנו, את הנטייה לגלות את העולם העליון. הוא מייצג את הרצון הזך והנקי ביותר שקיים באדם, הרצון לאהוב ולתת לזולת ללא תנאי. בדיוק כמו הכוח העליון.
בעוד שהמן, מסמל את הכוחות האגואיסטיים בעלי עוצמה שקיימים בתוך כל אחד מאיתנו. אותם הרצונות שמניעים אותנו ליהנות מהחיים מבלי להתחשב באחרים, ואם צריך, אז גם לדרוך ולרמוס את מי שניצב בדרכנו כדי להשיג את מטרותינו האישיות.
חכמת הקבלה מלמדת כיצד לשלב נכון את שני הכוחות, באופן כזה שגם " כוח המן" וגם "כוח מרדכי" יקדמו אותנו לעבר המדרגה הבאה לחיבור כוח העליון. ולפתח יכולת חדשה חיבור לתענוגים אין סופיים " עד דלא ידע".