"תפסיקו כבר אני ממש מרגיש שאתם מזהמים את נשמתי,
אני לא רוצה לשמוע את הדיבורים האלה”!!!
כך אני דורש מילדיי באופן אינטואיטיבי, מזה תקופה ארוכה,
כשמתעוררת ביקורת, שיפוטיות ושליליות מכל סוג בין אם ביניהם או כלפי אחרים.
נדהמתי להיווכח באמיתות תחושותיי, כאשר נחשפתי לתוכנית מחשבת ישראל בנושא – לשון הרע.
מעטים ואני בכללם כמובן, שאינם נופלים ללשון הרע. מנגנון האגו המנהל את חיינו, מעורר בנו רצונות כמו ניצול,
השפלת האחר ושליטה כדי להפיק רוממות עצמנו על חשבון אחרים.
מרגש אותי בכל פעם לגלות מחדש כיצד הצליחו המקובלים
הרב יהודה לייב הלוי אשלג – בעל הסולם (ת.ל 1885)
ושל בנו ממשיך דרכו, הרב ברוך שלום הלוי אשלג , הרב"ש.
לבטא בפשטות במאמריהם את ההשפעה השלילית הנגרמת לכל אדם ולכולנו כחברה מלשון הרע. שניהם התבססו על כתבי מקור של מקובלים אחרים שחיו אלפי שנים לפני כן.
כותב הרב"ש: במאמר 10 "מהו החומר דלשון הרע וכנגד מי הוא" 1987 –
"בלשון הרע, אין לו שום חשבון על המעשה בעצמו במה שמספר לשון הרע,
אלא כל החשבון הוא להשפיל את חברו בעיני הבריות.
נמצא שכל החשבון הוא רק שנאה לבד,
כי זהו כלל, על מי שאוהבים לא מדברים עליו לשון הרע. לכן דווקא לשון הרע גורם שנאת הזולת…"
מושג יסוד בתורה הוא "ואהבת לרעך כמוך" – כותב הרב"ש: "כל דיבור מה שאתה רוצה לומר על חבריך, תסתכל ותחשוב, אם הדיבור הזה, אם היו אומרים עליך, אתה היית שונא זה, היינו שלא הייתה לך הנאה מדיבור הזה, "לחברך לא תעשה".
לחיות באהבה משמעותו לקבל את המציאות ולהתחבר לרצון הכוח המנהל אותה, לאותה הווית הרמוניה בין כל חלקיה (דומם, צומח, חי ומדבר), שרק אנחנו כחברה אנושית איננו מכירים בה, למרות שכולנו חלק ממנה.
הנזק הנגרם מלשון הרע
בפסקה נוספת מאותו מאמר מדגיש הרב"ש "הנזק הנגרם מלשון הרע למי שמדבר לשון הרע הוא גורם שהורג שלושה: א. למספרו, ב. למקבלו, ג. ולאומרו."
המשמעות היא שהפגיעה נגרמת לכל שרשרת דוברי לשון הרע והמאזינים לה כלומר, לכולנו כחברה ולכל אחד מאיתנו כתא בתוך המארג החברתי.
בפסקה השנייה במאמר, רב"ש כותב לנו ציטוט על הנזק הנגרם מלשון הרע מספר הזוהר –
"הזה"ק אומר, שכל מי שיש לו חרב בלשונו, שמדבר לשון הרע. מוכנה לו החרב המכלה את הכל, שהיא המלכות מבחינת הדין שבה. וּלְמַד זה ממה שכתוב אצל הנחש, שדיבר לשון הרע אל האשה, ושם היה לשון הרע על הקב"ה. ומה זה הוכחה לבין אדם לחבירו, שיהיה גם כן כל כך חמור עד שגרם מיתה, כמו שמפרש על הכתוב "ולשונם חרב חדה", על לשון הרע שבין אדם לחברו".
אין הנחתום מעיד על עיסתו ובכל זאת אני משתף אתכם שמאז שצפיתי באותה תכנית מחשבת ישראל בנושא לשון הרע, אני משתדל יותר מתמיד לנצור את לשוני. אני יודע שקרוב לודאי שאמעד בדרכי, אך אני מתחייב לעשות כמיטב יכולתי.
וכמו כן, היה חשוב לי לכתוב מאמר זה לטובת כולנו, למען יִרְאוּ וְיִירָאוּ ובכך להשתדל לתרום את חלקי הקטן בחיבור עם ישראל.
ציטוט נוסף מהמקורות שרובינו מכירים, שחרר בי הרבה תסכול, כעס וביקורת כלפי ילדיי ואנשים סביבי – "לאֹ עָלֶיךָ הַמְּלָאכָה לִגְמוֹר, וְלאֹ אַתָּה בֶן חרִֹין לְהִבָּטֵל מִמֶּנָּה": שפרושו הוא – רבה היא המלאכה הניצבת בפני כל אדם במהלך חייו ואין לצפות ממנו שישלים את כולה. עבודת התיקון אינה מוטלת על כתפיו, זו עבודת הכוח העליון, אך עם זאת, עלינו לפתח מודעות למצבנו וללמוד לפעול נכון כלפי מציאות חיינו, להרגיש את האפשרות לשותפות המצופה מאיתנו בתהליך. חכמת הקבלה מלמדת אותנו את הדרך לכך.
אי לכך, את מנת חלקי בסוגיה זו לכולכם יקרים וכמובן לילדיי האהובים השתדלתי לקיים.
מכאן והלאה המלאכה מוטלת על כל אחד מכם ועל כולנו יחד🙏